onsdag 13 oktober 2021

Burgare på Muurikkan

Blev sugen på burgare, blev en runda till köttdisken och där hittade jag en rejäl bit med högrev. 


Fram med köttkvarnen där jag först malde det med den grövsta hålskivan och sen malde jag ungefär hälften av köttet med den med mindre hål. Jag blandade köttet med salt och rullade till stora köttbullar. 


Jag skivade upp en bit av kallrök fläsk som jag rökt tidigare med ek och körsbärsrök och stekte det på Muurikkan. Jag lade på köttbullarna och tryckte ut dem med en panna och nu var det smashed burgers på gång.  


Hittade padrones i affären så dessa åkte ner och stektes i smör och ganska rejält med salt. 


Nu var det tid att bygga burgare, rå lök, saltgurka, tomat och en god röra med en massa örter. Bredvid hamnade picklad rödkål, padrones och pommes och en god öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar