måndag 14 november 2016

Grönsaksgryta med kronhjort

Idag skulle det bli gryta, när jag var och handlade i fredags så blev jag sugen på en riktig grönsaksgryta så jag staplade lök, broccoli, butternutpumpa, palsernacka, champinjoner, fänkål, paprika och vita bönor i varuvagnen  


Jag har fått kronhjort av en underbar jägare som hjälpt mig att fylla min frys med godsaker från skogen så idag blev det kronhjortsgrytbitar och en god kryddig korv. Jag skar upp alla grönsakerna och började med att steka lök, fänkål, broccoli och palsternackan medan jag tärnade upp butternutpumpan. Jag lade ner kött och korvbitarna som fick steka med grönsakerna och kryddade med AlltGotts Petit Chef som är en perfekt blandning av kryddor som passar perfekt till grönsaker, lite svartpeppar och salt fick också åka ner i grytan. jag lade i resten av grönsakerna och svampen och tog en rejäl bit chili som jag rökt och torkat, en burk krossade tomater och lite grädde fick också plats i grytan.


Allt ihop fick puttra på svag värme i ca 10 minuter sedan hällde jag i vita bönor och lät det puttra ca 10 minuter till, det gäller att inte koka för länge för då mister grönsakerna sin spänst och de vita bönerna går sönder.

En fantastik doft i hela köket och nu väntar vi bara på att brödet ska bli klart i ugnen så att vi kan äta det till denna härliga skapelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar