fredag 1 augusti 2014

Min egen baconbomb

Idag var det dags för ett nytt steg i grillandet, det skulle bli köttfärsinbakat blomkålshuvud.
Jag startade med att koka blomkålen i ca 5 minuter för att sedan låta vattnet rinna av medan det svalnade. Jag använde blandfärs och en rejäl hög med Txistorra köttfärsblandning från Borgebykryddor och salt och peppar.


Under tiden flätade jag en baconmatta ca 35x35 cm



Jag la på en ca två cm färs lite större än blomkålshuvudet och började sedan täcka hela kålhuvudet. 


När kålen var täckt vek jag upp baconmattan på sidorna och fortsatte täcka med alltihopa med mer bacon.


Grillen var förberedd och häll ca 120 grader nere vid gallret och jag lade på kött/kålbiten på gallret för indirekt grillning, blev lite färs över så jag gjorde en köttfärslimpa inlindad i en baconmatta också.


Jag lade på tre handfulla med Jack Daniels rökflis på glöden för att få till en god röksmak.






Efter ca 45 minuter hade baconen fått en härlig färg och det doftade helt fantastiskt, tog av det från grillen och lade det i folie för att vila undertiden jag gjorde det sista på potatisarna och såsen som vi skulle servera till. 


Blev supergott men kanske lite torrt, ska prova med fläskfärs som är lite fetare än blandfärsen och kanske sänka temperaturen i grillen lite till nästa gång.

1 kommentar: