torsdag 17 mars 2022

Hela helgen med en god rökdoft över Gotteboden

Jag tog ut en semesterdag i fredags bara för att jag kände för det. 
Jag tänkte då att grillen skulle få jobba lite. Så för lite mer än en vecka sedan rörde jag ihop en saltlag och la ner fläskfilé och två bitar fläsksida från en rapsgris, runt tio kilo kött totalt.


På torsdagskvällen sköljde jag av köttet och hängde ut det i röken för att det skulle torka, är det blött eller fuktigt så finns det en risk att det blir en sur brandrökssmak på köttet och det är ju inte bra. Klockan ringde som vanligt sex på fredagsmorgonen och jag gick upp och satte igång rökandet, sen var det riktigt skönt att gå in och lägga mig igen och vila lite.  


Nu blev det söndagskväll och det har doftat rök över hela kvarteret sen i fredags och tid att ta in köttet. 











 Nu är allt vakumpackat och ligger i kylen för att röksmaken ska jämna ut sig riktigt ordentligt. Sen väntar skivmaskinen och det blir bacon. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar