måndag 25 februari 2019

En helg med kallrökning

Jag hittade Goudaost när jag var och handlade efter jobb på fredagen och då kom tanken på att jag skulle kallröka ost och bacon i helgen. Svängde in om BBQ House i Löddeköpinge och där stod en pölsevagn och jag blev bjuden på en god pölsa innan jag knallade in i affären.



Det blev ett par påsar pellets gjorda på trä från apelsinträd.




Jag hällde ungefär halva påsen med pellets i min spån/pelletshållare och tände eld i ena hörnet och lät det brinna i runt en minut. sen blåste jag ut lågan och då började det att ryka ganska rejält. 


Med knappt ett kilo sidfläsk och tre kilo Goudaost blev det mycket plats över i grillen. 



Nu är det bara att vänta och vänta och vänta......
Efter runt två timmar så ryker det rejält. Tanken är att det ska rökas i ca åtta timmar och sedan vila lika länge och sedan rökas åtta timmar till i två omgångar till


På söndagsmorgonen drog jag igång rökrunda nummer tre. Både osten och köttet har en härlig gulaktig färg.  








Vid midnatt på söndagskvällen så var det tid att plocka in ost och kött och vakummpacka det för att låta det ligga ett antal veckor för att lagra och jämna ut röksmaken.
Jag fuskade lite och smakade lite av osten och det var en riktigt kraftig röksmak, blir bättre efter lagring. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar