söndag 18 februari 2018

Mixed Grill

Jag vann renrostbiff ifrån åkeP fågel och vilt i en allahjärtansdagtävling. Hoppade över Valentin och planerade att fira frugan på hennes födelsedag tillsammans med ett par kompisar. 
Började med att köra ett paket av den hemgjorda korven och två rejäla majskycklingfileer i sousvidden i två timmar. När de var klara så tog jag rostbiffarna som jag kryddat med Cubebepeppar från Alltgott, salt och vanligt smör och en bit oxfile kryddad med salt, smör och vild långpeppar också frånn Alltgott som fick ligga i sousvidebadet i runt en och en halv timme. 


 När köttet vilade så gick jag ut och stekte mitt egenrökta bacon som jag skurit i små tärningar på Muurikkan tillsammans med färsk salladslök och sparris.  


Allt kött åket ner på den riktigt varma stekhällen och fick ligga där och få en fin stekyta, tog inte många minuter. Sen fick både jag och köttet vila en liten stund. 


Skar upp köttet och korven i  skivor och lade allt ihop i en härligt ugnsfast form från Karott. Jag hade formen en stund i ugnen innan jag lade ner kött och grönsakerna så höll det sig varmt under hela måltiden.  


Serverade med sallad och potatisgratäng och ett par flaskor med god öl. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar