måndag 5 februari 2018

Mat och dryckesmässa på Orangeriet

En av helgens höjdpunkter var ett besök på Orangeriet i Varalöv. Första gången det var en mat och dryckesmässa. 

Det blev ett antal mil i bilen innan vi var framme i Varalöv, som ligger precis söder om Ängelholm. Väl på plats log vi lite snett i bilen åt ett par stycken bilar vars förare nog inte fått alla rätt på parkeringsprovet när de tog körkort för att parkera så att andra också fick plats var inte deras starkaste sida. 



I ett fint Orangeri som när vi kom in genom dörrarna välkomnade oss med en doft av mat och värme, vilket var skönt för nu har vintern kommit till mitt kära Skåne. 






Första utställaren var Helsingborgs Bryggeri som sålde smakprover på deras ganska stora sortiment på öl, vi har provat ett antal av dem redan tidigare så vi knallade vidare.







Bara ett par steg längre fram så hamnade vi hos Skelderwikens Brygghus. 





Eftersom det var jag som hade hand om bilnycklarna idag så började Helen med att smaka en mörk Frosty Ice winter ale med ett stort leende. 



Jag fastnade hos Råå Bryggeri där det stod en Cocoanut Porter, tyckte att det lät spännande och fick genast en känsla av att det skulle vara kanon att ha att marinera en köttbit. Fick smaka lite grann och det var en riktigt god smak inte speciellt mycket kokos men så fort jag fick smaken på tungan så fick jag en bild framför ögonen med en fin laxsida marinerad med denna porter och lite goda pepparsorter liggande i min rök och gosande till sig.  


Här skapades det smakprover av en god lax, kryddor och färskriven pepparrot. 








Plötsligt så stod han där, Mattias. Mannen som tillverkar några av det godaste korvarna jag ätit.
Allt ifrån Chili bombom som är så starka att man blir varm i hela kroppen till Ramslökswurst och Käsekrainer med smaker som bara exploderar i munnen.











Goa Gårdsbutik sålde och bjöd på riktigt goda salamikorvar gjorda på Linderödsgrisar och på getkött. underbara smaker, favoriten hos både Helen och mig blev korven med fänkål i.  






Jag tycker om olivolja och här hittade jag en olja som är den absolut godaste jag smakat hittills. Flaskan som oljan vari såg ut som en liten parfymflaska. En olja som var lite kryddig och smakade sommar och sol.














Helen provade Grappa och snaps som Arilds Vingård hade i sitt sortiment. Vi såg att den 10:e maj så var det vinpremiär och matmarknad på deras vingård, så då är den dagen bokad. 



Mycket folk och många godsaker, hit kommer vi gärna igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar