lördag 21 januari 2017

Invigning av senaste köksprylen

Köpte en ny pryl att ha när jag skapar i köket. En Sous Vide som egentligen är en avancerad doppvärmare med temperaturkontroll och timer och en liten propeller som gör att vattnet cirkulerar. Man kryddar köttet och lägger de i en vakuumpåse som all luft sugs ut ur, sedan lägger man ner påsen i en vattenbehållare. Jag ställer in temperaturen som jag vill att köttet ska ha när det är färdigt och tiden för hur länge jag vill att den ska tillagas. Denna gång blev det 58 grader i 60 minuter.  



Efter en timme så pep det i telefonen, ja naturligtvis så är den kopplad till husets wifi, och då tog jag upp det vakuumförpackade köttet och lade köttbiten på ett hett stekjärn med lite smör och olja i för att få lite fin stekyta. 


Det blev riktigt gott och mört kött som serverades med rostade grönsaker och en god sås.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar