Det har varit en vecka med ok väder men den riktiga sommarvärmen kom inte förrän på midsommaraftonen och då blev det varmt.
Träffade en kompis som hade ett gym som jag tränade på och vi pratade lite. Sen åkte jag hem och gjorde middag, ett recept som jag fick av honom för säkert tio år sedan. Stekte strimlade kycklingfiléer, färsk spenat, vitlök, soltorkade tomater och creme fraiche och sen var det klart.
Snabbt och enkelt och så gott med en brödbit med vitlöksost och lite färgglada tomater.
När äntligen torsdagskvällen kom så körde vi in till Nya Lundasparris och köpte årets sista sparris då säsongen har nått sitt slut. När vi kom hem så gjorde jag en sparrissoppa toppad med knaperstekt bacon och sparrisknopparna.
Klockan ringde klockan sex på midsommaraftonens morgon och jag gick ut och startade grillen. Jag la på två revben på nästan två kilo från en fin kossa som knallat runt på Lindhults Gård, tar ju en stund för dem att bli klara. Stod och njöt av en underbar morgon med sol och värme och massor av fågelsång och funderade på om jag skulle gå och lägga mig igen, Jag satte mig på solsängen och njöt istället.
Emilia tittade på termometern i uterummet på eftermiddagen och den hade fått värmeslag.
Var ute en runda och köpte lite jordgubbar till kvällens efterrätt.
När revbenen höll runt sjuttiofem grader så slog jag in dem i folie och så fick de ligga på grillen till de nått 88 grader och sen fick de ligga och vila i en timme till det var tid för servering.
Emilia skalade potatis med hjälp av en spann, skruvdragare och en toalettborste och det funkade riktigt bra.
Undertiden potatisen stod på spisen så grillade jag ett par skivor fin spansk pluma och några majskolvar.
Köttet föll av benen när jag skakade på dem och då får man väl säga att de var klara.
Årets majstång är klar.
Serverade köttet tillsammans med nykokt potatis tzatziki och midsommarmiddagen avnjöts i strålande solsken och underbar värme.
Senare på kvällen så gick Emilia in och skapade en riktigt god jordgubbstårta med maräng, grädde och marscarponeost.
Det blev lite pytt av det som blev över från fredagens middag.
Enkelt och gått efter en dags slappande och njutande i solen.
Det bar norrut till Sibirienstranden i Ängelholm där det blev en liten promenad längs stranden, inte alls så varmt och skönt som gårdagen utan det blåste ganska mycket från havet så det blev ingen längre stund på stranden.
Istället blev det inköp av lite sallad och annat gott till lunch som vi avnöt på gamla F10:s område
med en fin drake på en pinne som utsikt.
Efter en liten promenad i parken så körde vi vidare mot Helsingborg och då fanns det önskemål om att vi skulle åka till den gula bussen och köpa Helsingborgsglass. Jag tog en kula med ägglikörsglass vilken var helt ok.
När vi kom hem så gick jag ut i vår trädgård mot solsängen och passerade vinbärsbuskarna och det ser ut att kunna bli mycket vinbär iår.
En helt underbar avslutning på midsommarhelgen att bara ligga ner och njuta i solen.

























Inga kommentarer:
Skicka en kommentar