lördag 30 december 2017

Varmrökta kalkonlår

Köpte på mig ett gäng färska kalkonlår som jag tänkte varmröka. 


Började med att lägga en "snake" 2+1 för att kunna köra grillen flera timmar på en låg temperatur, med denna mängden briketter kommer temperaturen ligga på ca 110-120 grader i ca 8 timmar. Denna gången använde jag äpple och körsbärsspån för att få en god röksmak på köttet.  


Satte på mitt röktorn på grillen och byggde ihop rökställningen, sen var det bara att hänga på kalkonlåren i köttkrokarna 





När ca 6 timmar hade gått öppnade jag och satte i stektermometern i låren och fick fram runt 70 grader och då var det perfekt att ta ut dem. 


En liten stund innan de var klara kom några av våra goda vänner och sade hej, naturligtvis så frågade jag om de var hungriga och det var de. så vi satte oss till bords och avnjöt dessa perfekta och goda kalkonlår. 


God mat och trevligt sällskap, vad mer kan man önska sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar