söndag 24 december 2017

Skånes bästa recept

Jag satt och bläddrade lite i mina bilder och hittade detta. Ett bra tag sedan, tänk vad tiden går.


Skapade Skånes bästa recept.

Publicerad 18/6 2011 i Skånska dagbladet

Jörgen
– Verkligen roligt.

Det här är en rätt som jag lagar ganska ofta, minst en gång i månaden, och det är vår absoluta favoriträtt därhemma. Jag tycker dessutom att kockarna här lyckades minst lika bra med rätten som vad jag brukar göra, det var mycket gott, sa segraren Jörgen Grahn efter provsmakningen.
Det blev en spännande eftermiddag i restaurang Mikkelsens kök på Hovdala slott, när Victoria och Agneta Winberg, Tareq Taylor och undertecknad lagade till de fyra finalrätterna i tidningens tävling Skånes bästa mat.
På menyn stod två mer traditionella skånska rätter, Sylvia Larssons duvskav och Ingrid Johanssons brännesnuda samt två nyare kreationer, Roy Bladhs gulbetsglass och Jörgen Grahns variant på skånsk kalops.

För kockar som till vardags gärna improviserar i köket, handlade det för en gångs skull om att följa recept slaviskt och återskapa rätter så nära originalet som möjligt – en situation som inte heller segraren är helt hemtam i.
– Jag använder aldrig recept till vardags, så det var lite ovant. Det var faktiskt inte det lättaste att skriva ner och skicka in ett recept som man normalt lagar på känsla, sa Jörgen Grahn.

I ärlighetens namn blev det aldrig någon riktig match om titeln. På förhand såg ut att bli en jämn historia mellan fyra riktigt bra rätter, men så fort juryn satte tänderna i Jörgen Grahns gryta blev det tydligt att den stod i en klass för sig.
Rätten fick hela 58 av 60 möjliga smakpoäng, och dödade allt motstånd. En sådan jordskredsseger hade varken juryn eller mästaren själv väntat sig.
– Nej, absolut inte. Jag såg det som en seger bara att komma till final och få smaka de andras rätter. Det här var lika roligt som överraskande, säger Jörgen Grahn.
Colamarinaden har en både sötande och mörande effekt på köttet. Hur kom du på idén att marinera i läsk?
– Det var bara ett infall jag fick. Jag behövde en vätska att marinera kött i, och det stod en flaska cola i kylen. Jag brukar använda honung att söta med i marinader och tänkte att cola är ju sött och borde väl fungera det också. Och resultatet blev ju bra, så jag har fortsatt sedan dess.
Receptet innefattar också grillning i klotgrill, något som ger grytan både dess speciella karaktär med röksmak och en vacker färg. Grillar du mycket?
– Jag har en rätt så ordentlig grill som jag använder ganska flitigt, ja, sa finalsegraren med ett leende.
Kommer du att laga segerreceptet redan till helgen?
– Jag har faktiskt en rostbiff liggande i kylen, och jag måste ju prova den nya fina grytan, så det ligger nog nära till hands.

På en lika klar andraplats hamnade Roy Blad med sin egenkomponerade gulbetsglass. Juryn var framför allt imponerad av det genomtänkta helhetsintrycket, med kanderade betblad och en bädd av krossad choklad som påtagligt förde tankarna till den skånska myllan. Trots att det inte räckte ända fram, var han mycket nöjd med sin placering.
– Den vinnande grytan var mycket god och en värdig segrare. Men jag tycker att alla som gick till final i den här hårda konkurrensen kan känna sig som vinnare, sa Roy Blad.

Tänk vad tiden går fort.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar