måndag 31 mars 2014

Korv i långa banor



Gjorde korv för ett par dagar sedan som jag rökte i min härliga Muurikkarök. Jag fick riktigt fin hjortfärs av en kompis och blev lite sugen på att göra lite god korv. Var och köpte fjälster, färdigrimmat fläsk, rödlök och soltorkade tomater, jag hade redan paprika och rökt torkad chili hemma. Vi malde alla ingredienser och blandade alltihopa, satte på fjälstret på korvhornet och började stoppa korv. Det blev 12 st. korvar som var ca 50cm långa och ungefär 5 cm i diameter.





När korven var klar lade jag den i saltvatten och lät den ligga där i ca 2 timmar, sen var det tid attstoppa dem i röken. Jag använde vanligt alspån som jag fuktat med ett par stänk vatten.
Jag tyckte i en stektermometer och väntade till korven hade en temperatur på ca 71 grader då tog jag ut dem ur röken och lade dem att svalna. 


När de svalnat så var det tid att provsmaka och ingen blev besviken. Detta gör vi fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar