måndag 10 mars 2014

En ny kul sak till det blivande uteköket.

I helgen var jag på Villamässan i Malmö och passerade Muurikkas monter och där fastnade jag för en elrök. Det kallas impulsköp av de som inte känner mig, men jag har varit lite sugen på att köpa denna röken redan samma dag som jag köpte stekhällen för nästan ett år sedan. Fredagkvällen gick som en dans med mig djupt insjunken i datorn letandes på bra tips och trix om hur och med vad man ska göra med en rök.

















Lördagen kom och vi körde mot Sjöbo för att träffa våra härliga vänner. Efter en kopp kaffe så bar det iväg mot Brösarps Gästgiveri och deras fantastiska äggakaga.




















Idag var det söndag och äntligen tid för invigning av röken, familjen pratade om att vi skulle testa att röka torskfilé enda problemet var att vi alla var lite trötta efter lördagens bravader så vi glömde ta fram fisken. Då blev det så att vi körde till affären för att handla, dottern och jag vi pratade om att det skulle vara gott med röktlax, på väg mot fiskdisken såg vi att de hade bra pris på färsk oxfilé så efter ett kort övervägande blev det oxen istället.
Väl hemkommen saltade vi köttet rejält och lade på kryddor och lite färska örter.





















På med alspånen som vi fick med när vi köpte röken.





















På med köttet på gallret och i med kontakten.




Efter ett 10 minuter sprider sig en underbar doft i trädgården, var tvungen att tjuvkika.





Efter ca 45 minuter var temperaturen i köttet uppe i 60 grader och sladden åkte ur väggen.























Tog ut köttet och lade det och vila, under tiden jag fixade såsen och potatisen, blev lite lång vila då och köttet blev inte ens rosa inuti, men gott blev det iallafall.



















Rostade klyftpotatisar och en svampsås på Karl Johan och kantareller och sparris så blev det en härlig söndagsmiddag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar