måndag 14 mars 2016

Baconlinda så gott det blir



Idag blev det bacon i långa banor, eller flätade baconmattor. Jag malde ner högrev och skinkstek till en ganska finmald färs.
Att äntligen få dra igång grillen igen kändes bra, doften av grillat lade sig åter över kvarteret.


När detta var gjort började jag att koka ett helt blomkålshuvud i ca 7-10 minuter. Under tiden flätade Emilia och jag ett par "baconmattor". Jag kryddade färsen med salt, svartpeppar, egenhändigt torkade tomater som jag krossat och Heureka en riktigt god kryddblandning från Alltgott.


Jag lade ungefär ett 1-1,5 cm tjockt lager av färsen runt så att det täcker hela det avrunna kålhuvudet och tryckte till det ordentligt. 


Sedan var det bara att rulla in det i baconmattan och lägga på grillen.


Det blev en del färs över som jag bara kryddade med salt och svartpeppar. jag plattade ut färsen och lade på ett rejält lager av färsk vitlöksost, sedan rullade jag in dem i det flätade baconet. Frugan gillar inte bacon så jag gjorde en rulle utan till henne. 


Nu var det hög tid att lägga på köttet på grillen tillsammans med en handfull Jack Daniels rökspån. 


När det var klart så var det tid att ta in köttet och lägga det att vila en liten stund medan jag kokte ihop en grönmögelostsås på Saint Agur, creme fraiche och vispgrädde och nymald svartpeppar.


Delade det inlindade kålhuvudet och hällde över såsen och sen var det bara att njuta. Frugan och Emilia ville gärna ha lite klyftpotatis till men jag åt bara blomkålen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar